Verschil klinische en poliklinische bevalling

Voor alle zwangerschapsvragen. Maak gerust een nieuw onderwerp aan!
Plaats reactie
Astrid85
Berichten: 119
Lid geworden op: 17-01-2014 15:22

Verschil klinische en poliklinische bevalling

Bericht door Astrid85 » 18-02-2014 15:10

Vandaag eerste echo gehad (mooi kloppend hartje gezien) en te horen gekregen dat ik medische indicatie heb om in t zkh te bevallen.
Vorige bevallen liter bloed verloren, vandaar.

Maar wat is precies het verschil tussen poliklinisch en klinisch bevallen in t zkh?
Afbeelding

Afbeelding

Tjsmom
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-01-2014 14:53

Bericht door Tjsmom » 18-02-2014 19:19

Poli kies je er zelf voor en neem je dus je eigen vk mee en huur je eigenlijk alleen een kamer int zh.. En word het niet altijd vergoed door de verzekering
Klinisch heb je een rede om in het zh te bevallen en mag je dus ook niet thuis bevallen.. Krijg je vk van het zh of een gyn en draai je mee in hun protocol. Vraag daar ook naar, soms is het protocol dat de navelstreng meteen word door geknipt.. Dus niet uit laten kloppen of iets en mag papa daarna op en stuk navelstreng de kleine zogenaamd los knippen terwijl dit dus allang gebeurd is.. Kijk is er iets met de kleine is het natuurlijk logies maar ook als er niets aan de hand is doen ze dat vaak.. En soms willen ze bij voorbaat al een infuus prikken en dat soort fratsen die misschien nodig zijn..

Astrid85
Berichten: 119
Lid geworden op: 17-01-2014 15:22

Bericht door Astrid85 » 18-02-2014 19:47

Oké, bedankt voor de tips!
Afbeelding

Afbeelding

Winter14
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-01-2014 15:36

Bericht door Winter14 » 19-02-2014 14:45

Tjsmom schreef:En soms willen ze bij voorbaat al een infuus prikken en dat soort fratsen die misschien nodig zijn..
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Bij mijn klinische bevalling konden we de navelstreng ook laten uitkloppen en een infuus is wel geprikt maar uit eindelijk vooral NaCl ("vocht") doorheen gegaan. Bedenk dat men liever van te voren een infuus prikt, als je bv door eel bloedverlies alsnog (snel) een infuus nodig hebt, lukt dat misschien niet meer omdat je in shock raakt. Je krijgt dan vasoconstrictie, de aderen zijn dan heel klein en niet aan te prikken. Ik ben van te voren ook gewaarschuwt voor over medicalisering van een klinische bevalling, maar had die ervaring beslist zelf niet. Ook wordt er echt niet zomaar een fles aan je kjnd gegeven als je eigenlijk bv wilt geven. Bespreek ook het eea in je geboorteplan!

Astrid85
Berichten: 119
Lid geworden op: 17-01-2014 15:22

Bericht door Astrid85 » 19-02-2014 15:19

Ja ga het sowieso nog wel bespreken. Alle tijd nog voor :)

Infuus wil ik sowieso, want als ik dan toch in zkh moet bevallen, is pijnstilling wel fijn. En met kans op weer zoveel bloedverlies idd NaCl ook geen overbodige luxe.
Maar van die navelstreng vind ik wel heel belangrijk dat mijn man dat gewoon kan doen!
Afbeelding

Afbeelding

Astrid85
Berichten: 119
Lid geworden op: 17-01-2014 15:22

Bericht door Astrid85 » 19-02-2014 15:19

Vorige bevalling is uiteindelijk ook klinisch geworden (ipv thuis) en dat ging eigenlijk wel allemaal zoals gewenst
Afbeelding

Afbeelding

Winter14
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-01-2014 15:36

Bericht door Winter14 » 19-02-2014 15:58

Oh ja, de navelstreng hebben we gewoon laten uitkloppen. Stond ook in het geboorteplan en de verloskundige (van t ziekenhuis) vond get ziwiezo de normaalste zaak om hem te laten uitkloppen.

Moraal van mijn verhaal: het is echt niet zo dat je bij een klinische bevalling geen spreekrecht meer hebt en het us ook niet zo dat ze zomaar allerlei fratsen met je uithalen!

Tjsmom
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-01-2014 14:53

Bericht door Tjsmom » 19-02-2014 18:18

Ik bedoel ook nit dat dat altijd zo is hoor dames :) als je veel van t voren bespreekt is er veel mogelijk maar als je het niet weet is dat soms "standaard" vandaar dat ik zi vraag er even naar :) zo ken ik dus iemand waarbij papa "nep" knipte omdat ze het niet wist, moest ze op bed blijven tijdens weeën door een infuus en andere draden zonder dat ze pijnstilling kreeg en toen ze het er later met de gyn over had zei hij dat er veel anders had gekunt als ze het had aan gegeven..

Plaats reactie